Reklam i bloggen – vad är okej?
Det finns många bloggar som har en och annan reklamannons på själva sajten. Det finns däremot väldigt många med reklam i själva bloggen i form av smygreklam. En Bloggare kan ibland göra ett inlägg om deras nya inredning och smyga in om att man är nöjd över en viss pryl.
I svensk lag står det tydligt under rubriken Reklamidentifiering.
“9 § All marknadsföring ska utformas och presenteras så att det tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring”
Detta betyder att om ett företag vill erbjuda en bloggare pengar, produkter eller tjänster i utbyte för ett gott ord och en länk till företaget. Om detta företag nu ber bloggaren om att inte nämna företaget som en sponsor eller be bloggaren om att inte få inlägget att se ut som reklam så ber företaget bloggaren att bryta mot svensk lag.
Däremot om bloggaren skriver att inlägget är sponsrat och faktiskt är reklam så är det godkänd marknadsföring. Men är detta egentligen ok då? Är inte en blogg tillför att man ska mer eller mindre ha en “dagbok online” som är publik. Att någon med stor trafik får några erbjudanden är inte så konstigt då. En del av dessa personer kan få erbjudanden som gör deras hobby mer gångbar för ett riktigt arbete då.
Så miljondollarfrågan då är om det faktiskt är ok med sponsrade innehåll i bloggar m.m och i slutändan så faller frågan nog mer på åskådarens egna moraliska ställning än vad skaparen tycker om det. Det är bara att fråga vilken stor YouTube stjärna som helst. Det finns trots allt de som lever på att göra videos.