Dra besökare till bloggen
När man startar en egen blogg så gäller det att veta hur man ska dra besökare till den om man vill ha många läsare. Det finns många knep ute på nätet att ta del av och man lär sig allt eftersom man blir mer och mer aktiv i sitt bloggande.
Hur börjar man
Innan du börjar blogga så kan det vara klokt att tänka igenom vad din blogg ska handla om och försöka hålla en röd tråd genom den. Ska den vara en dagbok över ditt liv, handla om personliga erfarenheter, om inredning, mode och skönhet eller vara en del av att marknadsföra ditt företag? Sedan är det dags att bestämma vilken bloggplats du ska använda dig av eller om du bloggar från ditt företags hemsida.
Öka intresset
När du gör ett blogginlägg så kan du använda det du skriver om som parameter för de olika sätten att öka intresset för just din blogg. skriver du om mode så kan du länka ditt inlägg till artiklar i olika butiker, tips från designers eller andra företag tex, en speciell kjol på H&M, ett inredningstips i en tidsskrift eller tips på hur man lägger make-up via olika medier.. Lägga till en länk till din egen sida när du skriver kommentarer på andras bloggar, använda ord som du tror att andra söker på via Google för att få så många träffar som möjligt och framför allt se till att ha en bra och relevant rubrik på ditt blogginlägg. Använder du bloggen i ditt företagande så kan du samla in e-mail adresser från dina besökare och skicka ut nyhetsbrev via mail för att därifrån sedan länka vidare till bloggen och på så sätt hålla dem uppdaterade om nya inlägg
Tid och engagemang
Det allra viktigaste är givetvis vad du skriver om och den tid du lägger ner på din blogg. Det finns inga genvägar för att behålla sina läsare, det krävs engagemang för att hålla sig uppdaterad på vad just dina följare uppskattar och vad som lockar till sig nya. Dela gärna dina inlägg på olika sociala medier som tex Facebook och kom även ihåg att den ska gå att läsa på alla plattformar. Många läsare följer idag bloggar via mobilen eller surfplatta, inte bara på dator.